joi, 28 octombrie 2021

Ce sunt electroliții și de ce sunt importanți aceștia pentru sportivi?

Ce sunt electrolitii?

Electroliții și lichidele sunt ambele esențiale pentru o funcționare corect a celulelor care, la rândul lor, contribuie la funcționarea organelor, iar ele deja sunt responsabile de funcționarea sistemelor corpului uman.

Științific vorbind, când aceste minerale se dizolvă într-un fluid, ele formează ioni pozitivi sau negativi utilizați în procesele metabolice.

Electroliții au un rol important pentru organismul nostru deoarece aceștia sunt minerale încărcate electric.

Ei sunt esențiali pentru funcționarea sistemului muscular și nervos, menținerea echilibrului acido-bazic (pH-ul) și asigurarea hidratării – funcții de bază ale organismului. Concentrația electroliților este reglată de rinichi și de anumiți hormoni.

Mușchii și neuronii se bazează pe mișcarea electroliților prin lichidul interior, exterior sau dintre celule pentru a transporta impulsurile electrice.

Impulsurile nervoase transmise de creier sunt generate de schimbări în sarcina electrică a membranei celulelor nervoase, care au loc datorită mișcării electrolitului sodiu.

Electroliții sunt responsabili de o mulțime de procese care au loc în organismul tău, printre care:

– reglează funcția nervoasă și musculară

– hidratează corpul

– echilibrează aciditatea

– echilibrează presiunea sângelui

– ajută la reconstruirea țesuturilor deteriorate.

Ce se întâmplă dacă apare un dezechilibru electrolitic?

Atunci când nivelul de electroliți din sânge este ridicat sau scăzut, se poate întâmpla un dezechilibru. Un dezechilibru electrolitic poate fi cauzat de:

– Pierderea fluidelor ca rezultat al vomei persistente sau diareii, transpirației

– Alimentația incorectă

– Probleme respiratorii cronice, cum ar fi emfizemul

– Valoare a pH-ului în sânge ridicată (o afecțiune numită alcaloză metabolică)

– Medicamente cu efecte diuretic sau laxativ.

Cel mai des dezechilibrul electrolitic apre din cauza deshidratării, care la rândul ei poate surveni în urma căldurii excesive ori atunci depuneți un efort considerabil la sala de forță sau alergând.

Unele afecțiuni, cum ar fi bolile de rinichi, tulburările de alimentație sau arsurile severe, pot determina și ele apariția unui dezechilibru electrolitic puternic.

Dezechilibrul electrolitic poate avea următoarele simptome:

Oboseală

– Bătăi rapide sau neregulate ale inimii

– Amorțeală și furnicături

– Confuzie

– Slăbiciune musculară și crampe

– Dureri de cap

– Spasme musculare

Importanța electroliților în activitatea fizică

Echilibrul electrolitic este foarte important pentru sportivi, deoarece contribuie la funcționarea optimă a corpului în timpul efortului fizic. Și nu că își dorește cineva să îl lovească oboseala musculară sau crampele în mijlocul unei curse!

O activitate fizică intensă, pe durată lungă de timp, mai ales la căldură, duce la o pierdere semnificativă de electroliți, în special sodiu și potasiu, din cauza transpirației. Fără suficient potasiu, celulele din mușchi nu pot genera impulsurile nervoase necesare pentru a controla contracțiile musculare. Sodiul ajută la reținerea fluidelor în circulație și reduce crampele musculare.

Este recomandat ca sportivii să apeleze la băuturi izotonice, tablete, capsule sau alte produse create special pentru a compensa pierderile de electroliți în urma efortului. De asemenea, electroliții pot fi asigurați din alimentație și din consumul zilnic de lichide.

Surse alimentare de electroliți

Sodiu – murături, brânzeturi, sare de masă, suc de roșii

Clor – sare de masă, suc de roșii, măsline

Potasiu – fructe și legume (banane, avocado, cartof dulce)

Magneziu – semințe și nuci

Calciu – lactate și legume cu frunze verzi

Cantitatea de electroliți pierdută prin transpirație variază de la o persoană la alta. În funcție de cât de mult transpiri, necesarul de sodiu poate varia între 300 – 1000 mg pe oră. Băuturile sportive au niveluri diferite de sodiu, astfel că poți alege una cu un conținut mai ridicat dacă transpiri abundent sau dacă vremea este caldă și umedă.

Dacă faci sport, este recomandat să consumi sodiu în combinație cu ceilalți electroliți, într-o proporție adecvată, pentru ca refacerea să fie eficientă. Băuturile izotonice oferă acest avantaj, având un conținut de electroliți și carbohidrați similar cu cel al corpului uman. Ele compensează lichidele și mineralele pierdute prin transpirație, dar sunt și o sursă de energie prin conținutul de carbohidrați.

De pe High Energy puteți alege pentru aportul necesar de electroliți următoarele:

Geluri energizante cu electroliți

Băuturi energizante cu electroliți

Batoane energizante

Tablete pentru hidratare

Așadar pentru a atinge un nivel optim de hidratare în timpul sesiunilor noastre de exerciții și pentru putea fi la cel mai înalt nivel al nostru, trebuie în primul rând să înțelegem că hidratarea este un proces complex ce contribuie atât la menținerea balanței electrolitice a corpului în timpul exercițiilor, cât și o componentă majoră a refacerii post-efort.

DISTRIBUIȚI