Ce importanță are fierul pentru organism, beneficii și surse ale acestuia

Importanta, beneficii si deficit de fier

Fierul este un mineral foarte important pentru organismul nostru și deficitul este o problemă care poate avea un impact puternic asupra sănătății și felului în care ne organizăm viața de zi cu zi.

Fierul ca și mineral nu e altceva decât o substanță anorganică cu structură simplă care, la nivel molecular ajută la realizarea unor funcții esențiale pentru corpul omenesc.

Deficiența de fier poate duce organismul spre diferite forme ale anemiei. Totodată, organismul uman nu este sănătos nici în cazul unui exces de fier pentru că acesta se depune în organe și în alte părți ale organismului.

Importanța și rolul fierului pentru organism

Fierul este folosit de corpul nostru pentru a produce molecule importante precum hemoglobina și mioglobina. Hemoglobina are rolul de a transporta moleculele de oxigen din plămâni prin tot sistemul sanguin, iar Mioglobina este cea care transporta oxigenul la toți mușchii.

Prin oxigenarea în parametrii normali a țesuturilor este menținută dezvoltarea armonioasă a sistemului imunitar, sănătatea cardiovasculară și dezvoltarea cognitivă. La nivelul sistemului nervos fierul are funcții multiple precum aportul de oxigen la creier.

Beneficii fier

Fierul este un metal regăsit din abundență în natură, dar și în organismul uman. Cu ajutorul său organismul îndeplinește numeroase funcții vitale, precum transportarea oxigenului prin corp, reglarea sistemului imunitar sau facilitarea unor procese.

Fierul ajută şi la transformarea zahărului din sânge în energie, oferind astfel rezistenţă la efort. Producţia de enzime, care joacă un rol important în crearea de noi celule, aminoacizi, hormoni şi neurotransmiţători, este strâns legată de un nivel optim de fier din organism.

Fierul prezintă numeroase beneficii în organismul uman precum:

  • fierul intra în constituția globulelor roșii, fiind important în formarea hemoglobinei care urmează să lege oxigenul, astfel încât să-și îndeplinească funcția de a conferi oxigenul preluat de la plămâni țesuturilor;
  • fierul intervine în metabolismul hepatic;
  • fierul intervine în reducerea stresului oxidativ și combaterea radicalilor liberi din organism;
  • acest mineral intervine și în sistemele energetice celulare;
  • fierul este indispensabil pentru activarea unor enzime intracelulare din organismul nostru;
  • acesta reduce procesele de îmbătrânire și menține tinerețea atât prin implicațiile sale în oxigenarea organismului și în sistemele energetice intracelulare, cât și prin reducerea stresului oxidativ – în felul acesta o serie din procesele de îmbătrânire sunt estompate;
  • acest mineral intervine în funcțiile sistemului nervos;
  • fierul stimulează sistemul imunitar;
  • participă la metabolismul osos;
  • este important pentru sistemul muscular.

Deficitul sau carența de fier

Carența de fier poate duce la apariția unor simptome precum starea de agitație, oboseala, lipsa puterii de concentrare, depresie, amețeli, slăbiciune, dureri de cap, lipsa poftei de mâncare, paloarea feței, căderea părului, ritm cardiac crescut, insomnia sau rezistența scăzută la orice tip de efort.

Dacă resimţiţi astfel de simptome, este indicat să mergeţi la medic pentru că puteţi suferi de anemie. Femeile care au menstruaţie abundentă, gravidele şi cele care alăptează, donatorii de sânge, sportivii de performanţă, vârstnicii şi vegetarienii sunt categoriile cele mai expuse carenţei de fier.

Care este diferența dintre carența de fier și anemie?

Termenii „deficit de fier” si „anemie” sunt adesea folositi pentru a denumi acelasi lucru.

Însă o carență de fier netratată corespunzător poate cauza apariția anemiei feriprive, altfel spus, anemia feriprivă este o formă „evoluată” de carență de fier, cu simptome mai puternice. Anemia feriprivă este cauzată de scăderea nivelului de hemoglobină din sânge. Deficitul de fier apare dacă organismul are un nivel scăzut de feritină serică, chiar daca nivelul de hemoglobină este normal.

În același timp, există mai multe tipuri de anemie – precum beta-talasemia, anemia aplastică sau anemia pernicioasă – care nu sunt cauzate de carența de fier.

Surse alimentare bogate în fier

In alimentatia noastra exista doua tipuri de fier:

  • Fierul hemic – Este mult mai usor absorbit de organism
  • Fierul non-hemic – Este mai greu absorbit de organism, insa absorbtia lui poate creste cu ajutorul Vitaminei C.

Ambele tipuri se folosesc si in crearea suplimentelor alimentare care pot fi folosite in mod eficient pentru ameliorarea deficitului de fier.

Fierul hem este cel mai uşor de absorbit în organism şi poate fi găsit în alimente precum carnea de vită, carnea de porc, organe precum ficatul, scoici, creveţi, carnea roșie de pește şi carne albă. În schimb, fierul non hem este ceva mai greu de asimilat şi se găseşte în principal în plante precum fasole verde, spanacul, ciuperci,  linte, mazăre, cimbru, sfecla roșie, fructi confiate precum caise, prune sau stafide şi germeni de cereale.

Pentru a îmbunătăţi absorbţia fierului, se recomandă consumul unor alimente bogate în vitamina C.

După masă nu este indicat consumul de ceai verde, cafea, vin sau ciocolată, deoarece acestea conţin tanini şi pot inhiba absorbţia de fier.

DISTRIBUIȚI